Wpływ sportu na zdrowie

Sport wywiera pozytywny wpływ na psychikę. Zostało to potwierdzone wieloma badaniami niezależnych naukowców pochodzących z różnych części świata. Poza naukowcami wypowiadają się na ten temat także zwykli ludzie, którzy odczuwają poprawę zdrowia i samopoczucia po uprawianiu aktywności fizycznej. Z tego właśnie powodu uznano, że sport ma pozytywny wpływ nie tylko na kondycję naszego ciała, ale także na stan naszej psychiki. Co warto wiedzieć na temat wpływu sportu na nasze zdrowie? Jakie dyscypliny sportowe warto uprawiać?

Sport na poprawę humoru

Zostało dowiedzione, że uprawianie sportu, a co za tym idzie, wysiłek fizyczny sprawia, że w naszym ciele wytworzone zostają endorfiny znane także jako hormon szczęścia. Jak sama nazwa wskazuje, ci, którzy ćwiczą, stają się szczęśliwsi, bardziej radośni. Łatwiej jest im podejść do trudów życia codziennego z uśmiechem na ustach. Poza tym sport daje szansę na rywalizowanie z innymi lub z samym sobą, co może stać się powodem podniesienia samooceny. Dzieje się tak, gdy poczujemy, że w jakimś stopniu udało nam się zwyciężyć.

Aktywność fizyczna na rozluźnienie i odstresowanie

Jak wynika z wielu badań, uprawianie sportu jest doskonałym sposobem na to, by się odstresować i rozładować gromadzące się w ciele trudne emocje. Nie ma nic gorszego niż duszenie ich w sobie. Prowadzi to w efekcie do destrukcyjnych zachowań. Dzięki ukierunkowaniu tych odczuć i rozładowaniu napięć, pozbywamy się stresu. Warto zaznaczyć, że uprawianie sportu zapobiega powstawaniu stanów lękowych, depresyjnych czy zaburzeń emocjonalnych.

213953_3347

Ile trzeba ćwiczyć, żeby poczuć się dobrze?

Po tym jak zaczynamy omawiać temat sportu, pojawia się pytanie, ile powinniśmy go uprawiać, by poczuć się zdrowsi i zrelaksowani. Okazuje się, że już najmniejszy wysiłek fizyczny sprawi, że poczujemy się lepiej, tacy wolni od stresu, odprężeni. Z tego właśnie powodu warto zacząć dzień od krótkiej przebieżki, albo chociaż gimnastyki. Z kolei zakończyć możemy go bieganiem lub spokojnym spacerem. Osoby, które sądzą, że jedynie ciężki trening siłowy przynosi korzyści są w błędzie. W rzeczywistości każda forma ruchu jaką podejmujemy, ma pozytywny wpływ na nasze ciało i umysł.

Długofalowe działanie sportu na psychikę

Poza natychmiastowym efektem jaki uzyskujemy ćwicząc, pojawiają się też efekty długofalowe. Należą do nich: utrzymanie równowagi psychicznej, zwiększenie dobrego samopoczucia, a także wytworzenie się pewnych mechanizmów i nawyków, które okażą się przydatne w życiu. Mówimy tutaj o byciu bardziej zdyscyplinowanym, a także rozwijaniu funkcji poznawczych, co ma wpływ na lepsze przyswajanie wiedzy i uczenie się nowych umiejętności.